סגירה
    • מותאם לפיירפוקס ולכרום*
    • מותאם לעיוורי צבעים
    • מותאם לכבדי ראייה
    • תצוגה רגילה
    • תפריט קיצורי מקלדתAlt + 0
    • הפסק תנועתיות באתר
    • להגדלת פונטים לחץ על מקשים
    • Ctrl + להגדלה
    • Ctrl - להקטנה
    • Ctrl 0 לאיפוס
    • אפס לברירת מחדל
    • הצהרת נגישות

    שופל

    השופל מיועד לביצוע עבודות הנדסיות כגון סלילת דרכים, הקמת ביצורים, בניית תעלות וכו'.
    כיום בקו הלחימה ישנם דחפורי D9 ממוגנים בעלי יכולות זהות לאלו של השופל.

    דחפור D9

    דחפור ה-D9 הוא דחפור כבד המיועד לעבודות גדולות.
    ה-D9 מתנשא לגובה 4 מטרים ומשקלו מעל 50 טונות. גובה הכף שלו מטר ותשעים סנטימטרים, יותר מרוב בני האדם, ונפחה הוא יותר מ-16 מ"ק. הD9 ידוע בזכות האמינות והעמידות שלו בתנאי עבודה קשים.

    ה-D9R הצה"לי הוא בעל 405 כוחות סוס וזוכה למעטפת שריון כבד ותוספת מיגון כלוב תוצרת ישראל שהוכיחו עצמם בהגנה על מפעילי הכלי במלחמה כנגד הטרור.

    את הדחפור מפעילים חיילים בחיל ההנדסה (ענף הצמ"ה - ציוד מכני הנדסי) אחרי שעברו קורס ממושך וייעודי. מפעיליו באים הן מקרב חיילי הסדיר (הפועלים מטעם גדודי ההנדסה הקרבית או יחידות ההנדסה הפיקודיות) והן מקרב חיילי המילואים (הפועלים בדרך כלל מטעם יחידות ההנדסה הפיקודיות או מגדודי המילואים).
    צוות הדחפור מורכב משניים: מפעיל ומפקד. המפעיל נוהג בדחפור ומפעיל את הכלים, ואילו המפקד משמש כאחראי קשר, תצפיתן ואף מקלען בעת הצורך.

    במלחמה כוללת, ייעודם של דחפורי חיל ההנדסה הוא בעיקר פריצה הנדסית - הרס סוללות, כיסוי תעלות, פינוי מוקשים וכדומה. הדחפור מבטיח את ניידות הכוחות באמצעות פריצת מכשולים, סלילת דרכים וחילוץ כלי רכב תקועים.

    בתקופות בטחון שוטף משמש הדחפור לעבודות בנייה וביצורים, יחד עם כלי צמ"ה נוספים. בנוסף, צה"ל משתמש בדחפורים כדי: לנקות זירות מטענים, לפלס מסלול דרך מכשולים (טבעיים ומלאכותיים) ושדות מוקשים. באינתיפדת אל-אקצה - שימש הדחפור גם להרס בתים של מחבלים תחת אש כבדה. לפי מומחים צבאיים השימוש ב-D9 היה אחד הגורמים המרכזיים לאבדות הנמוכות יחסית של צה"ל באינתיפאדה השנייה. כיום מובילים הדחפורים המשוריינים את הפעילות המבצעית כנגד הטרור.

    פומ"ה

    צוות:
    3 אנשי צוות (נהג, מפקד ומקלען)
    5 נוסעים

    מימדים:
    אורך: 7.84 מטר
    רוחב: 3.38 מטר (ללא פלטות בזוקה)
    גובה: כ-2 מטר (ללא צריח עילי)

    משקל:
    כ-50 טון

    נגמ"ש (נושא גייסות משוריין) הפומ"ה (פורץ מכשולים הנדסי) הוא טנק צנטוריון חסר צריח שהוסב במיוחד לצורכי חיל ההנדסה.
    בצה"ל הפומ"ה משמש את גדודי חיל ההנדסה בכל הקשור למיקוש, פריצה, הבקעה, צליחה ופעילויות נוספות. הפומ"ה חמוש בשלושה מקלעי מא"ג ובמא"ג רפאל, המופעל בשליטה מרחוק מתוך גוף הנגמ"ש.
    על הפומ"ה ניתן להתקין אמצעים שונים כגון כפות דחפור, אמצעים נגד מוקשים כדוגמת מגוב או נוכרי ומערכת "Carpet " לפריצת שדות מוקשים. כמו כן, ניתן לדגם את הכלי בתא לוחמים עילי (כמו בנגמחון) או במנוף טלסקופי (יצירת רכב חילוץ לטנקים).

    מחפר (באגר) ממוגן

    עד סוף שנות ה-90 הסתמך צה"ל על כלי צמ"ה אזרחיים.
    בתקופות הבט"ש הועסקו קבלנים אזרחיים לעבודות ביצורים.
    בזמן לחימה, אותם כלים אזרחיים גויסו ככלי מגוייס בזמן חירום.

    באינתיפאדה השניה הובן הצורך בכלים ממוגנים אורגניים בתוך הצבא ויחידות הצמ"ה של חיל ההנדסה נבחרו להפעיל אותם.

    מחפר ממוגן מדגמי 225 ו-245 (סדרה 2 הישנה יותר) ו-330 מתוצרת חברת קטרפילר, המשמש לעבודות חפירה והריסה תחת אש, בייחוד של בתים רבי-קומות.
    את היעה האחורי על זרוע החפירה התלת-מפרקית אפשר להחליף במקדח הידראולי המשמש לקדיחת בורות או בפטיש הידראולי המשמש להריסת בתים. מחפרים נטלו חלק בהריסת המוקטעה ברמאללה ובמבצע "הבאת ביכורים" וכן בהריסת מנהרות בציר פילדלפי.